Stage 1 Tuning
Stage 1 Tuning
Wat is Stage 1 Tuning?
Stage 1 Tuning is een software optimalisatie op een standaard auto.
Kortgezegd resulteert deze software optimalisatie in meer vermogen, meer koppel en een zuiniger verbruik.
Bij Stage 1 chiptuning wordt de software van het motormanagementsysteem van de auto herschreven.
Verschillende Stage 1 tuning methodes
Dit herschrijven vindt plaats via de ECU (Engine Control Unit) van de auto en wordt gedaan middels één van de volgende chiptuning methodes:
Waarom zou je je auto Stage 1 laten chiptunen?
Standaard Fabrieksinstellingen Auto
Vanuit de fabriek rollen standaard auto’s van de band. Hierop is (nog) niets aangepast, alleen de basics zijn er dan.
Maar zoals je weet, rijden dezelfde automerken overal ter wereld rond. Echter kunnen de temperatuurverschillen per land enorm uiteenlopen.
Van +25°C in Barcelona tot -25°C in Zweden.
Fabrieksinstellingen extra veilig
Dit is één van de redenen waarom de meeste auto’s vanuit de fabriek heel veilig zijn afgesteld. De fabrikant kan op deze manier altijd zijn beloftes waarmaken.
Overal ter wereld wordt verwacht dat de auto dezelfde prestaties levert. De auto is dus ‘veilig’ afgesteld en blijft ruim binnen de marges.
Dit betekent dat er op vele modellen nog veel marge ‘over’ is.
Vanuit Fabriek bewust Software verschillen per auto
Je vraagt je misschien wél af waarom er bij de ene auto (veel) meer winst te behalen valt dan bij de andere?
Het antwoord is simpel.
Veel fabrikanten gebruiken in meerdere modellen exact dezelfde motoren en/of aandrijflijnen.
Echter is de ene motor softwarematig nog meer ‘geknepen’ dan de andere.
Het enige verschil bij deze gelijke modellen zit hem dus in de afstelling van de ECU (Engine Control Unit).
Dit gebeurt veelal vanwege verkooptechnische doeleinden.
Stage 1 Chiptuning op maat
De marge die door fabrikanten onbenut wordt gelaten, benut ik op een betrouwbare manier voor jouw auto.
Ik, als chiptuner, kijk namelijk slechts naar één specifieke auto en diens (weers)omstandigheden.
Zo zoek ik een goede afstelling voor deze specifieke auto. Daardoor is er altijd meer winst te behalen zonder dat we over de grens gaan.
Betrouwbare Software van Premium kwaliteit
Met mijn werkwijze bouw ik veiligheidsmarges in.
Ik zoek de grens op, maar blijf binnen deze veiligheidsmarges. Ook ík wil namelijk niet dat jouw auto stuk gaat.
Daarom werk ik ook met betrouwbare software van premium kwaliteit.
Voordelen Stage 1 Tuning
Stage 1 tuning van een auto heeft de volgende voordelen:
-
- meer pk’s: meer vermogen
- meer nm’s: meer koppel waardoor de auto beter reageert op het gas en soepeler optrekt
- brandstofbesparing: door de optimalisatie hoeft de auto minder hard te werken wat zorgt voor een zuiniger verbruik
Een Stage 1 Tune is daarmee slechts een kleine investering waarmee je grote winst voor je auto behaalt!
Hoe groot deze upgrade is op jouw auto, kun je zelf checken via de calculator.
Nadeel Stage 1 Tuning
In mijn optiek heeft stage 1 tuning slechts één nadeel:
-
- de auto komt dichter bij de limieten
Ik werk echter met premium, betrouwbare software waarmee ik altijd binnen de veilige marges van jouw auto blijf.
Natuurlijk verwacht ik van de eindgebruiker dat deze, ook na stage 1 tuning, goed met de auto om gaat.
Rijd de motor altijd eerst even goed warm en houd je normale intervallen bij de garage aan.
Prijs Stage 1 Tuning
De prijs voor een Stage 1 Tune is bij mij € 349, inc btw indien jouw auto via de OBD getuned kan worden.
Indien dit niet mogelijk is, dan zal ik de ECU van jouw auto fysiek moeten verwijderen om deze te kunnen tunen. Dit is de Bench methode.
Prijs Stage 1 Tuning via Bench methode
Voor chiptunen via de bench methode reken ik een meerprijs van €75. Dit betekent dat de totale kosten dan op € 425, inc btw uit komen.
De meeste modellen zijn echter door mij via de OBD te tunen.
Meerdere Tools voor Stage 1 tuning
Ik heb namelijk meerdere Tools tot mijn beschikking waardoor OBD Chiptuning vrijwel altijd mogelijk is.
Prettig voor mij, maar ook prettig voor jou als klant. Want minder werk voor mij, betekent ook voor jou weer een lagere prijs en vice versa.
Wel zo eerlijk en wel zo transparant.
Ik stel altijd eerst van tevoren vast of ik via de OBD of via de Bench methode zal moeten werken bij jouw auto.
Zo weet je dus van tevoren waar je aan toe bent en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.
Wat is er nog meer mogelijk?
Natuurlijk is er softwarematig nog veel meer mogelijk dan alleen chiptuning! 😀
Benieuwd wat er nog meer mogelijk is qua software aanpassingen? Klik hier.
Zit je toevallig ook op Instagram? Hier leg ik mijn werkwijze bij stage 1 chiptuning uit in een Instagram post.
NN Tuning
Betrouwbare Software
24-uur Service
Transparante Werkwijze
Eerlijk Advies
- Je auto trekt vlotter op
- Je auto rijdt soepeler
- Je auto heeft meer PK’s
- Je auto heeft meer koppel
- Je auto bespaart brandstof
- Je auto zal voor meer rijplezier zorgen