Bench Chiptuning
Chiptuning via de Bench methode
Indien chiptunen via de OBD methode bij jouw auto niet mogelijk is, ga ik over tot chiptuning via de Bench methode.
De OBD en Bench methode zijn de door mij meest gebruikte methodes bij het stage 1 chiptunen van auto’s.
Wat is Chiptuning via de Bench Methode?
Bij chiptuning via de Bench methode demonteer ik eerst de ECU uit jouw auto.
Zodra ik de ECU dan tot mijn beschikking heb, kan ik mijn tunings apparatuur rechtstreeks op de pinout van de ECU aansluiten.
Vervolgens lees en herprogrammeer ik op deze manier de software van jouw auto.
ECU moeilijk te bereiken
Vaak bevindt de ECU zich op moeilijk te bereiken plekken.
Bij vele auto’s van bijvoorbeeld de VAG groep, is de ECU door middel van een stalen behuizing beveiligd tegen diefstal.
Dit zorgt ervoor dat niet alleen dieven hier moeilijk bij komen, maar in dit geval kom ik als tuner daar dus ook moeilijk bij!
En bij bijvoorbeeld Ford en Volvo zit de ECU van de auto vaak achter de wielkast verstopt.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Bench Chiptuning Arbeidsintensiever en Complexer
Naast meer arbeid, vereist deze methode van chiptunen daarmee dus ook een hogere mate van nauwkeurigheid.
Hiervoor geldt dan ook een ander tarief dan voor het chiptunen via de OBD methode.
Prijs Chiptunen via Bench Methode
De prijs voor chiptunen via de Bench methode is: € 425, inc btw.
Chiptunen via Bench niet altijd mogelijk
In zeldzame gevallen biedt zowel de OBD methode als de Bench methode geen uitkomst bij het programmeren van jouw motorcomputer (ECU).
In dat geval zal ik jouw auto moeten tunen via de Boot Methode.
Werkwijze Chiptuning
Indien je het leuk vindt om wat uitgebreider over mijn werkwijze bij chiptuning te lezen, dan kun je op deze blog klikken.
In totaal bestaat mijn werkwijze uit 7 stappen!
Benieuwd wat er nog meer mogelijk is qua software aanpassingen? Klik hier.