Werkwijze Chiptuning bij NN-Tuning
Op deze pagina zal ik mijn werkwijze uitleggen bij de Stage 1 chiptuning van jouw auto.
Deze werkwijze vindt bij mij plaats in 7 stappen en is volledig transparant!
Transparante Werkwijze
Bij mij kun je ervoor kiezen om volledig met dit proces mee te kijken, omdat ik zelf namelijk ook van transparantie houd.
Eerste 2 stappen Werkwijze Chiptuning
Om te kijken of jouw auto gezond is en daarmee klaar voor chiptuning, neem ik de volgende 2 stappen:
STAP 1
1. Allereerst ga ik een stukje rijden met jouw auto. Dit doe ik om te voelen of de auto goed aanvoelt en of ik geen opvallende, gekke dingen voel tijdens het rijden.
Extra Opties naast Stage 1
Tijdens dit ritje kijk ik ook meteen welke opties nog extra bij jouw auto zouden passen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld de volgende extra opties:
- DSG Tuning (om ook de schakelmomenten aan te passen)
- DSG Farts
- Start-Stopsysteem uitprogrammeren en nog veel meer!
STAP 2
2. In de volgende stap lees ik middels een diagnose tool jouw auto uit op (eventuele) foutmeldingen. Dit is een dubbele check om te controleren of de auto gezond is.
Als uit deze 2 Stappen blijkt dat de auto gezond is en daarmee klaar voor chiptuning, is het tijd voor Stap 3.
Laatste Stappen Werkwijze Chiptuning
STAP 3
3. Bij deze derde stap haal ik de originele software van de ECU van jouw auto af. Afhankelijk van waar de ECU zich in jouw auto bevindt, gebeurt dit via de OBD, Bench of Boot Methode.
STAP 4
4. Bij de volgende stap pas ik vervolgens jouw wensen op de originele software aan. Jouw wensen kunnen bijvoorbeeld de volgende software opties zijn:
-
-
- Stage 1
- Rev Limiter
- Pops and Bangs💣, etc!
-
STAP 5
5. Zodra ik jouw wensen op de originele software heb aangepast, sluit ik vervolgens de acculader aan op de accu van jouw auto. Dit is een extra veiligheidsprotocol.
Dit zorgt ervoor dat jouw accu tijdens het programmeren altijd voldoende stroom houdt en dus nooit leeg komt te staan.
Dit is ook een hele belangrijke stap. Indien de accu van jouw auto namelijk tijdens het programmeren stroom zou verliezen, kan het programmeren fout gaan.
STAP 6
6. Na het aansluiten van de acculader, programmeer ik de aangepaste software op de ECU van jouw auto. En in het geval van Versnellingsbak Tuning (DSG Tuning), programmeer ik de aangepaste software ook op de TCU van jouw auto.
STAP 7
7. Wanneer het programmeren van de nieuwe software gereed is, gaan we samen een stukje rijden om de veranderingen te ervaren.
Het eerste stuk rijd ik om alles even aan te voelen en te checken en daarna rijd jij, de klant.
Tijdsduur Chiptuning Werkwijze bij NN-Tuning
Dit proces bedraagt alles bij mekaar ongeveer 90 minuten.
En klaar is Kees! Genieten maar 😉
Benieuwd wat er allemaal mogelijk is qua software aanpassingen? Klik hier.
Zit je toevallig ook op Instagram? Hier leg ik mijn werkwijze bij chiptuning uit in een Instagram post.