Ik ben geopend op afspraak. Hierin ben ik wel heel flexibel. Ik streef ernaar je binnen 24 uur te helpen en dit kan ook vaak buiten kantoortijden.
Is chiptuning op locatie ook mogelijk?
Chiptuning op locatie is zeker ook mogelijk!
Wel reken ik hier een kleine meerprijs voor van €50. Ook moet het zo zijn dat ik droog kan staan en toegang heb tot stroom en (mobiel) internet. Dat zijn de voorwaarden.
Dit kan dus bij jou thuis maar ook op het werk. Ik probeer zoveel mogelijk mijn klanten tegemoet te komen in hun wensen, maar om mijn werk goed uit te kunnen voeren zijn bovengenoemde voorwaarden een vereiste.
Kan een Dealer chiptuning zien?
Het is voor de dealer in de meeste gevallen heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk om te kunnen vaststellen of de software op een auto is aangepast of niet.
Van buitenaf kun je dit niet zien aan de elektronica.
Om te weten of een auto gechiptuned is, zal je dit moeten testen op een vermogenstestbank. Dit gebeurt echter niet bij een dealer.
Kan chiptuning fout gaan?
Het korte antwoord is nee.
Wanneer de auto bij mij binnen komt, ga ik altijd even rijden met de auto om aan te voelen of alles doet wat het hoort te doen.
Vervolgens lees ik de auto uit om erachter te komen of er misschien bepaalde foutcodes aanwezig zijn. Als de auto goed aan voelt en er zijn geen foutcodes aanwezig, dan kunnen we overgaan tot het tunen van de auto. Maar dat doe ik nooit voordat ik een kopie heb gemaakt van de software zoals hij op dat moment is.
Mocht er onverhoopt iets geks gebeuren tijdens het herschrijven van de software, dan ben ik te allen tijde in staat om de standaard software weer op de motorcomputer te programmeren.
Tevens ben ik altijd erg net en secuur tijdens mijn werk en voer ik altijd de juiste stappen en protocollen uit. Dit doe ik om eventuele problemen die zich voor zouden kunnen doen, te voorkomen. Problemen die door mij veroorzaakt zouden worden moet ik natuurlijk ook weer op lossen en dat kun je maar beter voorkomen dan genezen.
Wat is chiptuning?
Wat is chiptuning nou eigenlijk? Goede vraag die ik zo simpel mogelijk zal proberen te beantwoorden.
Eigenlijk is chiptuning niets meer dan het herschrijven van de software van het motormanagement. Het is dus niet zo dat ik daadwerkelijk aan het solderen ben en het ene ”chippie” verander voor een ander ”chippie”. Dit is wel in de begindagen van tuning zo gegaan, vandaar dat de naam chiptuning is ontstaan.
Hedendaags zijn we in staat om de software aan te passen zonder dat we daadwerkelijk chips moeten vervangen. Een stuk minder kans op fouten en met dezelfde goede resultaten. Klik hier om nog wat uitgebreider over Stage 1 chiptuning te lezen.
Het is wel zo dat ik in staat ben om vrijwel iedere auto te tunen. Echter bij de meeste modellen die niet voorzien zijn van een Turbo, zijn de te behalen winsten vaak zo klein dat ik het mijn klanten afraad.
Dit betekent echter niet dat alle auto’s zonder turbo slecht te tunen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal modellen van Mazda met de Skyactiv techniek waar nog een hoop reserves onbenut blijven, totdat je bij de tuner geweest bent!
Een ander voorbeeld wat ik zou kunnen noemen is de Volkswagen Up 1.0i. Ook daarin zit nog vrij veel ruimte waar een goede tuner wel raad mee weet.
Kan je chiptuning weer ongedaan maken?
Chiptuning kan te allen tijde weer ongedaan gemaakt worden. Ik maak namelijk altijd een back up van de originele software zoals de auto bij mij binnen is gekomen.
Wil je dus weer terug naar standaard, dan is het een kwestie van de standaard software weer op de motorcomputer zetten.
Geen enkel probleem en natuurlijk goed om te weten als je bijvoorbeeld in een leaseauto rijdt.
Moet je meer wegenbelasting betalen na chiptuning?
Nee. Na chiptuning hoef je niet meer wegenbelasting te betalen.
Welke chiptuning methodes zijn er allemaal?
In totaal zijn er 3 verschillende chiptuning methodes, namelijk: OBD, Bench en Boot.
Hier leg ik de verschillende methodes wat uitgebreider uit.
Wat is OBD Chiptuning?
OBD Chiptuning is chiptunen via de OBD-stekker. Deze bevindt zich vrijwel altijd onder het stuur.
Dit is voor mij de makkelijkste, snelste en veiligste manier om te werken.
Als dit bij jouw ECU ook mogelijk is, dan zal ik altijd voor deze methode kiezen.
OBD-stekker erin en de rest van het werk vindt plaats op de laptop.
Wat is de Bench methode bij chiptuning?
Bij de Bench methode moet de ECU altijd fysiek verwijderd worden, zodat ik de kleine stekkertjes op de kleine pinnetjes van de ECU kan aansluiten.
Op deze manier kan ik dan de software van jouw auto aanpassen.
Wat is Boot methode bij chiptuning?
Bij de Boot methode moet ik de ECU demonteren, open maken en rechtstreeks op de printplaat wijzigingen aan brengen.
Op deze manier unlock ik de ECU en herschrijf ik deze.
Kan de versnellingsbak van een auto worden getuned?
Jazeker. Het tunen van de versnellingsbak is altijd aan te bevelen als je de auto Stage 1 hebt laten tunen. Het Stage 1 tunen gebeurt via de ECU van de auto.
Maar de versnellingsbak heeft zijn eigen computer, namelijk de Transmission Control Unit (TCU). Dus het tunen van de versnellingsbak gebeurt via de TCU.
Bij het tunen van de TCU wordt de eventueel aanwezige Koppel Limiter verwijderd en worden de schakeltijden verkort. Tevens kan ik de schakelmomenten ook aanpassen naar wens.
Een veel gehoorde klacht over bijvoorbeeld de DSG versnellingsbak is dat deze te snel in een te hoge versnelling rijdt. Dit en nog veel meer is aan te passen door de versnellingsbak te tunen.
Verandert de emissie van mijn auto na chiptuning?
Ik zal er altijd voor zorgen dat ik binnen de emissie normen van jouw auto blijf.
Hoe zie ik of mijn auto al getuned is?
Dit kun je zelf niet zien. Wel zou je hierachter kunnen komen door dit te testen middels een vermogensmeting. Dit kan ik voor je doen!
Hoe duur is chiptuning?
Een Stage 1 Tune kost bij mij €349 indien jouw auto via de OBD getuned kan worden.
Indien dit niet mogelijk is, dan zal ik de ECU van jouw auto fysiek moeten verwijderen om deze te kunnen tunen. Dit is de Bench methode.
Hier reken ik een meerprijs voor van €75. Dit betekent dat de totale kosten dan op €425 uit komen.
De meeste modellen zijn echter via de OBD te tunen. Ik heb namelijk meerdere Tools tot mijn beschikking waardoor dit vrijwel altijd mogelijk is.
Prettig voor mij, maar ook prettig voor jou als klant. Want minder werk voor mij, betekent voor jou een lagere prijs en vice versa.
Wel zo eerlijk en wel zo transparant.
Ik stel altijd eerst van tevoren vast of ik via de OBD of via de Bench methode zal moeten werken bij jouw auto.
Zo weet je dus van tevoren precies waar je aan toe bent en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.
Wat als ik niet tevreden bent met mijn chiptune?
Mocht je niet tevreden zijn met de chiptune, no worries. Ik draai het zo weer terug.
No Nonsense.
Wat is het verschil tussen Stage 1 en Stage 2 chiptuning?
Bij een Stage 1 Tune zijn er geen aangepaste onderdelen op de auto te vinden. De software is dan echt geoptimaliseerd voor de standaard auto.
Bij een Stage 2 Tune zijn er wel aanpassingen gedaan aan de auto. Deze aanpassingen zijn dan aan zowel het inlaat- als aan het uitlaattraject van de auto gedaan. Hierdoor krijgt de auto makkelijker en meer lucht binnen en kan deze ook makkelijker uitademen.
De software wordt dan aangepast op de mechanische aanpassingen, zodat je echt alles uit je aanpassingen haalt.
Kom ik met chiptuning door de APK?
Ja. Omdat ik binnen de emissienormen van jouw auto blijf, komt jouw auto gewoon door de APK na chiptuning.
Wat moet ik doen na chiptuning?
Ervan genieten 😉 En zo veel mogelijk door vertellen! 😀 Na chiptuning moet je gewoon hetzelfde doen als wat je altijd deed. Geef je auto netjes zijn beurten bij de garage. En heb respect voor de techniek. Ga netjes met je auto om.
Kun je een leaseauto chiptunen?
Jazeker. Ik bewaar altijd de originele software die ik van jouw auto haal vóór het chiptunen. Indien je de Lease auto inlevert, kan ik jouw originele software er weer kosteloos voor jou terug op zetten.
Heb ik nog fabrieksgarantie na chiptuning?
Als de Dealer vast stelt, dat jouw auto gechiptuned is, dan vervalt de fabrieksgarantie.
Het is voor de Dealer in de meeste gevallen heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk om te kunnen vaststellen of de software op een auto is aangepast of niet.
Van buitenaf kun je dit niet zien aan de elektronica.
Om te weten of een auto gechiptuned is, zal je dit moeten testen op een vermogenstestbank. Dit gebeurt echter niet bij een dealer.
Wordt je auto zuiniger van chiptuning?
Jazeker. Naast meer vermogen en koppel, resulteert Stage 1 chiptuning ook in zuiniger rijden.
Stage 1 chiptuning is namelijk een Software Optimalisatie op jouw standaard auto.
Na deze optimalisatie hoeft je auto minder hard te werken en daarmee bespaar je dus energie én brandstof.
De auto beweegt zich dan op een efficiëntere manier voort.
Ik krijg het zuinige rijden veel terug als feedback van mijn klanten.
Nieuwsgierig hoeveel zuiniger jouw auto rijdt na chiptuning? Gebruik de calculator!
Hoe lang duurt chiptuning?
Chiptuning duurt gemiddeld 90 minuten.
Kan ik normaal onderhoud laten uitvoeren na chiptuning?
Jazeker. Na chiptuning moet je gewoon de normale onderhouds intervallen aanhouden die je daarvoor ook deed.
Wat is DSG tuning?
DSG tuning is het tunen van de automatische versnellingsbak die o.a. in Volkswagen auto’s ligt.
Het Stage 1 tunen gebeurt via de ECU van de auto. Maar de versnellingsbak heeft zijn eigen computer, namelijk de Transmission Control Unit (TCU). Dus het tunen van de versnellingsbak gebeurt via de TCU.
Het tunen van de versnellingsbak is altijd aan te bevelen als je de auto Stage 1 hebt laten tunen. De ECU en TCU communiceren namelijk met elkaar.
Bij het tunen van de TCU wordt de eventueel aanwezige Koppel Limiter verwijderd en worden de schakeltijden verkort. Tevens kan ik de schakelmomenten ook aanpassen naar wens.
Een veel gehoorde klacht over bijvoorbeeld de DSG versnellingsbak is dat deze te snel in een te hoge versnelling rijdt. Dit en nog veel meer is aan te passen door de versnellingsbak te tunen.
Welke benzine tanken na chiptuning?
Na chiptuning kun je bij mij kiezen of je euro 95 of euro 98 benzine wilt tanken. Ik kan dit namelijk als optie programmeren voor je.
Zelf adviseer ik altijd euro 98 benzine te tanken omdat dit gewoon beter is voor je auto. Maar ik begrijp dat niet iedere klant hier voor kiest.
Daarom vraag ik voor het programmeren altijd welke benzine jij wilt tanken en programmeer ik dit voor je.
Voor de Diesel varianten geldt precies hetzelfde.
Waarom zou je je auto laten chiptunen?
Je laat je auto chiptunen zodat jouw auto meer vermogen en koppel krijgt, maar ook nog eens zuiniger gaat rijden.
Stage 1 chiptuning is namelijk een Software Optimalisatie op jouw standaard auto.
Na deze optimalisatie hoeft je auto minder hard te werken en daarmee bespaar je dus energie én brandstof.
Hier leg ik uit waarom je jouw auto bij míj moet laten chiptunen 😉
Waarom chiptunen fabrikanten zelf niet de auto's?
Dit heeft meerdere redenen.
Marketing: Veel fabrikanten gebruiken exact dezelfde motoren en aandrijflijnen in meerdere modellen. Om de verschillen te maken wordt er gespeeld met de software van het motormanagement. Dat wil zeggen dat er soms veel meer in de motor zit dan dat jij krijgt van de fabrikant. Ze willen immers dat jij de duurdere variant koopt, terwijl er dus motorisch eigenlijk niets of niet zoveel verschilt. In de aansturing van de motor door de computer (ECU & TCU), zijn de verschillen echter soms heel groot. Gelukkig is dit met tuning op te lossen en krijgt jouw motor op die manier de verdiende upgrade.
Wereldwijd aanbod: Veel modellen worden natuurlijk massaal geproduceerd en zijn daarmee geschikt voor de wereldmarkt. Het moet natuurlijk zo zijn dat die Volkswagen Golf dezelfde prestaties levert in zowel Zweden bij -25 graden, als in Sevilla bij 35 graden. Daarnaast wordt er ook niet overal ter wereld even goede brandstof getankt. De kwaliteit daarin verschilt enorm. Je kan je voorstellen dat de fabrikanten door dit soort variabelen, enorme marges in hebben gebouwd. Die marges worden door mij als tuner benut. Ik vind de juiste afstelling onder de omstandigheden die we hier hebben en ik benut de ruimte die mij daarin gegeven is.
Wat zijn de voordelen van chiptuning?
Een aantal voordelen van chiptuning zijn onder andere meer vermogen, meer koppel (trekkracht) en ook brandstofbesparing.
Op mijn Homepage leg ik dit nog wat uitgebreider uit.
Wat zijn de nadelen van chiptuning?
Nadelen van chiptuning zijn dat je auto na tuning dichter bij de limieten komt. Ik blijf echter altijd nog binnen de veilige marges van jouw auto en werk met betrouwbare software.
Maar natuurlijk geldt ook hier weer dat dit ook aan de gebruiker ligt. Ga er goed mee om. Rijd altijd eerst even je motor warm, etc.
Tune je ook voor autobedrijven en garages?
Absoluut. Er zijn vele software gerelateerde problemen die door mij zijn op te lossen. Zo heb ik met een aantal garagebedrijven en autodealers door de jaren heen een goede band opgebouwd en word ik regelmatig door hen ingehuurd voor de volgende dingen: