Wat is een ECU? En wat kan een Chiptuner er allemaal mee?

ECU

Wat is een ECU?

Een ECU is een computer die zich in elke auto bevindt.
Deze computer stuurt middels voorgeprogrammeerde software allerlei processen aan in de auto.
ECU is een afkorting voor Engine Control Unit.
Je kunt de ECU ook wel zien als het brein van de auto.
Om precies te zijn: het brein van het motorgedeelte van de auto.

Fabrikant programmeert Beperkingen op ECU

Helaas wordt een auto vanuit de fabrikant via de ECU op meerdere manieren softwarematig ‘geknepen’.

Dit heeft eigenlijk 2 redenen:

  • Verkooptechnische doeleinden
  •  Een auto moet kunnen functioneren onder vele (weers)omstandigheden

Hieronder zal ik deze 2 redenen nader toelichten.

volkswagen golf r nn tuning

1. Verkooptechnische Doeleinden

Vaak knijpen fabrikanten de software op de ECU van een auto omwille van verkooptechnische doeleinden.

Dit doen zij omdat het voor hen financieel niet altijd even gunstig is om het maximale uit jouw auto te halen.

Altijd maar 1 topmodel per lijn

Per automodel bestaan er namelijk verschillende versies, waarvan er één auto vaak het ‘Topmodel’ uit die lijn is.

Bij bijvoorbeeld de Volkswagen Golf, is de Golf R het topmodel uit die lijn.

Bij het topmodel halen de fabrikanten wél het maximale uit de auto.

ecu los nn tuning

Op het gebied van vermogen en koppel gaan de fabrikanten bij dit model dan wél dicht bij de grenzen zitten van de daadwerkelijke mogelijkheden van de auto.

Maar bij alle andere modellen uit de(zelfde) lijn, die zich ónder dit topmodel bevinden, doen ze dit niet.

Deze modellen geven ze net wat minder mee.

En dit minder meegeven gebeurt dus softwarematig via de ECU.

Alle modellen hebben dezelfde mechanische specificaties

Echter bestaan de modellen in deze lijn soms allemaal uit dezelfde mechanische onderdelen!

Het enige verschil zit ‘m dan in de software die per model anders is geprogrammeerd.

De fabrikant wil natuurlijk dat je dat topmodel met meer koppel en vermogen koopt, voor veel meer geld 😉

2. Een auto moet kunnen functioneren onder vele (weers)omstandigheden

En dit is een andere reden waarom auto’s vanuit de fabrikant softwarematig geknepen worden.

De auto moet namelijk zowel kunnen functioneren bij +25°C in Sevilla, als ook bij -25°C in Oostenrijk.

Om dit voor mekaar te krijgen, worden de softwaremarges die vanuit de fabriek op de ECU worden geprogrammeerd, extreem ruim genomen.

Hierdoor blijven er helaas onbenutte marges op de auto op het gebied van vermogen (aantal pk’s) en koppel (aantal nm’s).

Dit is hartstikke zonde, want het potentieel van de auto wordt op deze manier niet volledig benut!

Maar: een goede, betrouwbare tuner kan dit potentieel weer ‘unlocken’.

Wat doet een Chiptuner met een ECU?

chiptuning bench nn tuning

Een chiptuner is in staat om bepaalde voorgeprogrammeerde waardes te herschrijven op deze ECU computer.

Voorbeelden voorgeprammeerde waardes op ECU

Voorbeelden van voorgeprogrammeerde waardes zijn bijvoorbeeld de waardes op de volgende gebieden:
  • AdBluesysteem
  • Egr klep
  • aanpassen van schakelmomenten (dti gebeurt via de TCU)
  • NOx sensoren, etc.

Vervolgens gaat een chiptuner tijdens het tunen van een auto op zoek naar de juiste lucht/brandstof verhouding in combinatie met de juiste timing.

Dit wordt ook wel de afr ofwel de air fuel ratio genoemd. Door deze waardes te optimaliseren krijg je een snellere, soepelere auto.

Het herschrijven van de ECU  kan via meerdere methodes plaats vinden, namelijk via de OBD-, Bench– of Bootmethode.

ecu los nn tuning

Waarom zou je de ECU van jouw auto laten herschrijven?

Meer Koppel & Vermogen

Zoals je nu begrijpt, wordt er op auto’s dus veel ruimte onbenut gelaten.

Door jouw auto Stage 1 te laten tunen, ga jij het potentieel uit jouw auto halen op het gebied van koppel (nm’s) en vermogen (pk’s).

Via de calculator op de Homepage kun je zien hoeveel ruimte er op jouw auto nog onbenut is gelaten door de fabrikant.

Milieu systemen op auto’s

Naast het onbenut laten van pk’s en nm’s worden er, met het oog op het milieu, ook allerlei systemen op auto’s geprogrammeerd.

Deze systemen zijn misschien wel goed voor het milieu, maar niet zo prettig voor de auto zelf.

Ook daarvoor kun je terecht bij een tuner om de ECU op dit gebied te laten herschrijven.

ecu uitlezen middels obd methode nn tuning

Naast een ECU is er ook nog een TCU

In auto’s met een automatische versnellingsbak ligt er naast een ECU ook nog een andere computer: de TCU (Transmission Control Unit).

Dit is de computer die de versnellingsbak van de auto aanstuurt.

Het Stage 1 tunen gebeurt via de ECU van de auto en het tunen van de versnellingsbak gebeurt via de TCU.

Dit noemt men oook wel eens DSG Tuning.

Het tunen van de versnellingsbak is altijd aan te bevelen als je de auto Stage 1 hebt laten tunen. De ECU en TCU computers communiceren namelijk met elkaar.

Tip! 💡

Aangezien in vele gevallen de ‘lagere’ modellen auto’s dus net zo capabel zijn als het topmodel, is het verstandig om vóór aanschaf van een nieuwe auto, eerst mij even een belletje te geven😉

Ik kan voor je uitzoeken of je nu echt dat topmodel nodig hebt of dat die eronder eigenlijk exact hetzelfde is.

Dan kom je na aankoop gewoon even bij mij langs en optimaliseer ik de software wel voor je. Scheelt je een hoop geld 😉

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is qua software aanpassingen op de ECU en TCU? Klik hier.